Retur och reklamationer

Ångerrätt, Returer och Reklamation

Vi vill självklart att du som kund ska vara helt nöjd med ditt köp och dina varor. Därför erbjuder vi alltid öppet köp i 14 dagar från det att du tagit emot varan.

Ångerrätt

  • Enligt distansavtalslagen har konsumenten rätt att ångra sitt köp utan speciell anledning inom 14 dagar från det att kunden tagit emot varan. Detta innebär att du som kund har rätt att ångra ditt köp genom att meddela Swedora detta inom 14 dagar från det att du eller ett ombud till dig tagit emot den beställda varan (ångerfristen).
  • Varan måste returneras i oanvänt skick och i originalförpackning.
  • Kunden står för returfraktkostnader om inte annat överenskommits (för närvarande 65 Sek).
  • Du som kund är själv ansvarig för returnerade varors skick vid ankomst till Smyckesparadiset e-handelslager. Behöver du hjälp med din retur? Kontakta kundtjänst via info@smyckesparadiset.se så hjälper vi dig.

Returer 

Så här returnerar du en vara:

  • Meddela oss via ett mail till info@smyckesparadiset att du ångrar ditt köp. I meddelandet är det viktigt att ditt namn, din adress, din e-postadress, ditt ordernummer samt vilka varor som returneringen gäller framgår tydligt. Vi försöker alltid svara inom 24 timmar. 
  • Du kommer snart att motta ett svarsmail med en bifogad retursedel och returformulär för utskrift. Vänligen fyll i returformuläret och lägg ned tillsammans med det du ska returnera.
  • Det är ditt ansvar att se till att produkten är välpaketerad, oanvänd och oskadd vid retur.  Om varan inte är plomberad och använd mer än vad som krävs för att prova den har Swedora rätt att ta ut ersättning för värdeminskning på produkten som kan vara upp till 100% av varans värde, beroende på slitage och användning. 
  • Använd gärna samma emballage vid retur som när varan levererades då det är inom dessa mått retursedeln gäller. Se till att retursedeln är ordentligt fastklistrad eller tejpad på paketet och lämna in det till ditt postombud. Spara alltid kvittot från postombudet på att du har skickat din retur.
  • Vänligen returnera produkten så snart som möjligt men senast inom 30 dagar.
  • Kunden står för returfraktkostnader om inte annat överenskommits (för närvarande 65 Sek).
  • Det tar upp till 14 dagar för din retur nå oss och behandlas. Om det har gått längre tid än så, vänligen Kontakta vår kundtjänst
  • Återbetalning sker på samma sätt som när du genomförde din betalning och sker inom 14 dagar från att vi tagit emot din order.

Reklamation

Vi besiktigar alla produkter innan de skickas ut för leverans. Skulle du trots detta få en skadad vara åtar vi oss i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning att kostnadsfritt åtgärda felet.

  • Du måste alltid kontakta oss för ett godkännande innan du returnerar en defekt vara. Detta gör du genom att skicka ett meddelande till info@smyckesparadiset.se Vänligen ange ditt namn, din adress, din e-postadress, ditt ordernummer och en beskrivning av felet. Bifoga även bild eller video som tydligt visar defekten.
  • Det är viktigt att du skickar ett meddelande till oss omedelbart efter att defekten har upptäckts. Vi försöker alltid svara inom 24 timmar. 
  • Vid de fall där vi inte lyckas åtgärda felet eller leverera en liknande produkt återbetalar vi dig för den defekta produkten i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vi står för returfrakt vid godkända reklamationer.
  • Vi förbehåller oss rätten att neka en reklamation om det visar sig att varan inte är felaktig i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vid reklamationer följer vi riktlinjer från Allmänna Reklamationsnämnden.

Vi behöver ditt samtycke för att kunna hämta översättningarna

Vi använder en tredjepartstjänst för att översätta innehållet på webbplatsen, vilken kan samla in uppgifter om dina aktiviteter. Läs informationen i integritetspolicyn och godkänn tjänsten för att hämta översättningarna.